Finn Juhl 1912 – 1989

Finn Juhl blev hurtigt et verdensnavn og var i sin samtid så kendt, at vi herhjemme ikke behøvede at kende ham! Trælivets protestanter var utilbøjelige til at anerkende Finn Juhls provokerende ødselhed i formrytmer, hvor han bearbejdede træets virkninger og deres organiske, skulpturelle udtryk i et formsprog der var helt fremmed og nyt.
Finn Juhls møbler var en form for protest imod det evigtgyldige systematiske grundsynspunkt, som Kaare Klint skolen stod for. Finn Juhl var mere spirituel i sin udtryksform, hvad der ofte foruroligede de hjemlige kollegaer, uden han af den grund tilsidesatte de funktionelle brugskrav. Hans udgangspunkt var stærkt præget af datidens moderne skulpturelle form. Værker fra Jean Arp, Henry Moore, Alberto Giacometti og andre af samtidens progressive billedhuggere fornægter sig ikke.
Finn Juhls mange indretningsopgaver blev også ofte fulgt op med en Erik Thommesen skulptur i træ, hvis rytmiske form på forunderlig vis fuldendte rumbilledet. Han lod sig ligeledes inspirere af verdens tidligste kulturfrembringelser, hvilket han gav stærkt udtryk for i Politiken i 1976, hvor han i en kronik med overskriften, En egyptisk familie, beskriver sit første møde med en egyptisk prinsesse på Glyptoteket i København. Her skriver han bl.a.: “i Louvres samling stod jeg for første gang overfor en egyptisk stol med dens karakteristiske sidebillede, hvor en trekant dannes af det lodrette bagben og rammen der holder den skrå ryg, og den vandrette sarg mellem forben og bagben. En fast og enkel konstruktion, som jeg har brugt i en spisestuestol. Jeg har ærligt indrømmet hugget konstruktionen, ligesom jeg har hugget den rette vinkel og cirkelslaget”.
Hans kunstneriske udgangspunkt medførte et rigt og mere varieret syn på møbelformgivning, og han betragtede ikke en stol blot som et produkt i et rum, “det er en form og et rum i sig selv”, skrev han i 1952.

Han dyrkede især det polstrede element i sine stole og sofaer i et udpræget skulpturelt formsprog. Et tema hvor han konsekvent adskilte det bærende stel fra de polstrede dele. Et princip der også kan følges i hans borde, hvor han gjorde bordpladen fri af understellet.
Finn Juhl mente, at der er to veje at gå: enten at fortsætte med – bevidst eller ubevidst – at misforstå fortidens idé og kopiere og dagdrømme, eller forstå fortidens storhed og ide og skabe noget, der er ligeså rigtigt for vor tids forudsætninger, som teatret i Eqidaurus var det for sin tid.

Finn Juhls arbejder blev fra starten i 1938 altid blandt de mest dominerende indslag på Snedkerlaugets udstillinger, og hans store forkærlighed for teaktræ, og hans evne til at udnytte dets egenskaber, skabte begrebet Danish Modern, en møbelstil, som hans navn altid vil være uløseligt forbundet med. Det betød naturligvis også, at teaktræ efterhånden blev modetræ og ikke mindst i form af Finn Juhl plagiater.

Finn Juhl udførte en hel række møbler for Niels Vodder, der hævdede sig på ikke mindre end 22 af Snedkerlaugets udstillinger, og de var altid blandt de mest dominerende indslag. Han var blandt andet den første danske møbelarkitekt, der så

tidligt som i 1951 fik en produktion igang i USA, og senere i 1953 en stor dansk fabriksproduktion hos France & Søn.

Student 1930
Afgang fra Kunstakademiets arkitektskole 1934
Ansat hos arkitekt Vilhelm Lauritzen 1934-45
Debut med møbler på Snedkerlaugets udstillinger 1937
Tegnet møbler for snedkermester Niels Vodder 1937-59
Optaget i Akademisk Arkitektforening 1940
Tegnet eget hus i Kratvænget 1942
Egen tegnestue fra 1945
Overlærer ved Skolen for Boligindretning 1945-55
Gæsteprofessor ved Institute of Design i Chicago 1965

C. F. Hansens opmuntringspræmie 1943
Eckersberg medaljen 1947
A.I.D. pris for design, Chicago 1964
Modtaget en livsvarig ydelse på finansloven fra 1971
Udnævnt til Honorary Royal Designer for Industry i London 1978
Ridder af Dannebrog 1984

Har desuden skrevet bogen Hjemmets indretning 1954, og skrevet en række artikler om møbler og brugskunst fra 1944-76

Har bla. udført møbler for:
Snedkermester Niels Vodder 1937-59
Baker Furniture Inc., Grand Rapids, Michigan 1951-55
Bovirke, København 1952-64
France & Daverkosen, Ørholm, og France & Søn, Hillerød 1953-69

Har udført et betydeligt antal indretninger bla.
Bing & Grøndahls butik på Amager torv 1946
Indretning af Formynderskabsrådets sal i FN¹s hovedkvarter i New York 1951
Georg Jensens buti på Fifth Avenue i New York 1952, Toronto 1956, London 1957
Museumsrum i nordenfjeldske kunstindustrimuseum, trondheim 1952
Trienalen i milano 1954, 1957
SAS airterminaler i Europa og Asien 1956-61
Indretning af DC8-fly for SAS 1957
Danske Ambassade i Washington D.C. 1960
Restaurant for Hotel Richmond 1965.

Book direct with us and we guarantee you….
✓ Best online price guarantee
✓ Fast and easy direct contact - 24 hours a day
✓ Special attention to your personal needs



Download App