Grete Jalk 1920 – 2006

Grete Jalk, Damen af Dansk design – Af Bodil Kjær, vinter 1990
Den kendte danske møbeldesigner Grete Jalk (født 1920) elsker at chokere – ikke for at skabe oprør, men for at skabe røre og inspirere til aktion. Hendes ærlighed og oprigtige interesse for kvalitet i alle henseender har gjort hende til Dansk designs samvittighed. Hun skærer gennem marven til problemet og pointerer essensen; hun er højt respekteret. Hendes arbejde vil snart blive fremstillet i en stor udstilling der vil turnere i USA og Canada de næste to år.

Grete Jalk har haft stor indflydelse som medlem af et endeløst antal komiteer, som konkurrence dommer, medstifter af foreningen af industrielle designere i Danmark, medlem af rådet for Dansk design, og som en konstant eksperimenterende møbeldesigner.

Fokus i Grete Jalks arbejde har altid været møbelkunst, selvom dette ikke var tilfældet til at begynde med. Hun gik på universitetet for at studere filosofi og få en universitetsgrad i jura. Hun skiftede dog hurtigt det akademiske miljø ud med en håndværkers, og blev lærling hos en møbelsnedker i 3 år. Her, i værkstedet, ved at arbejde med værktøj og materialer, og prøve at finde ud af sammenføjninger og former, lærte hun det grundlæggende i sit erhverv og fik en indgående viden om materialer. Hun tog på kunsthåndværkerskolen for at få en uddannelse indenfor møbeldesign og senere tog hun en videreuddannelse på kunstakademiets møbelskole under Professor Flint, faderfiguren indenfor Dansk møbeldesign.
Tidlig berømmelse, Mange bedrifter.

I 1946 fik hun sin første design eksamen, på det tidspunkt havde hun allerede vundet en national konkurrence. Igennem årene vandt hun mange flere. Hendes prisvindende design og møbler, tekstiler, tapeter og tilbehør blev sat i produktion og blev en del af dagligdagen i Danske hjem op igennem 50’erne, 60’erne og 70’erne.

Før hun vandt 1.pladsen i en vigtig international konkurrence i 1963, for derefter at blive medlem af et indflydelsesrigt internationalt netværk, begyndte hun også en karriere som redaktør. I 1956 blev hun medlem af det internationale møbel magasin, Mobilia, og fortsatte indtil midt i 70’erne som et meget kreativt medlem af det redaktionelle hold.

Fra 1954, havde hun også kørt sit eget design kontor, men det forhindrede hende ikke i at kommunikere om møbeldesign såvel som at designe det. Senere blev hendes hovedinteresse, i alle henseender kommunikationen om design. Det meste af 70’erne brugte hun på at opfinde nye løsninger på problemer i forbindelse med udstillingsbaggrunde, designe og udvikle udstillinger om ”design” for det Danske udenrigsministerium, og sætte dem op rundt omkring i Europa og Den Nære Orient. Hendes udstillinger var både begavede og smukke. Med hendes design proces fast plantet i funktionalismen, løste Grete Jalk det praktiske og tekniske problem for en rejsende udstilling og klarede stadig at præsentere et elegant ”landskab” af kubistiske former som baggrund for produkterne.
Genoplivelsen af Københavns møbelsnedker lav.

Selvom Grete Jalk har involveret sig selv i mange områder indenfor design, tror jeg, at hendes hjerte hele tiden tilhørte den gruppe hun startede ud med 1945: Københavns møbelsnedker lav. Der vandt hun sin første pris for møbeldesign og mange andre priser i de efterfølgende år. Hendes design blev vist i deres udstilling på kunstindustrimuseet hvert år i 20 år. De var hendes folk.

Det var også hende der så vigtigheden i at dokumentere arbejdet i Københavns møbelsnedker lav, så det gjorde hun. Det tog hende næsten 10 år at indsamle materialer og redigere det til 4 bind. 20 år efter hendes sidste lav udstilling lukkede, blev hendes udtømmende arbejde, 40 år med Dansk Møbeldesign, udgivet.

Book direct with us and we guarantee you….
✓ Best online price guarantee
✓ Fast and easy direct contact - 24 hours a day
✓ Special attention to your personal needs



Download App